Jak pomoci dítěti ke správnému držení tužky

Správný úchop tužky je důležitější než by se mohlo zdát. Obecně se doporučuje, aby dítě umělo správně držet tužku před nástupem do první třídy. S nácvikem je ovšem potřeba začít dříve, ideálně v momentě, kdy začne dítě o kreslení jevit zájem a je motoricky dostatečně zralé, aby bylo schopno tužku správně uchopit. Pokud se totiž naučí tužku držet nesprávně a tento nesprávný úchop si zafixuje, bývá přeučování poměrně složité. V dnešní době již naštěstí existují i různé pomůcky, které dětem pomohou držet tužku správně.

Obrázek článku

Osnova

Jaký je správný úchop tužky

Existuje několik různých úchopů tužky, které fungují efektivně, ale tzv. špetkový úchop za použití tří prstů je zlatým standardem. Funguje takto:

Tužka se opírá o prohlubeň mezi palcem a ukazováčkem a o prostředníček, zatímco palec a ukazováček ovládají tužku. Zbylé dva prsty jsou schované pod sebou.Ukazováček by měl ležet na tužce volně, neměl by být křečovitě prohnutý. Měli byste jím být schopni o tužku volně poklepat.

Při psaní používáte prsty, ne celou ruku. Takováto kontrola prstů usnadňuje úhledné psaní. Máte tak přesnou kontrolu v blízkosti hrotu tužky. Všimněte si také, že při psaní dochází k velmi malému pohybu zápěstí nebo paže.

Dobrý úchop tužky umožňuje dítěti:

  • efektivně pohybovat prsty, nikoliv zápěstím, celou rukou a paží
  • se při psaní snadno neunavit
  • psát úhledně

Proč je správné držení tužky důležité

Co se stane, když používáte nesprávný úchop tužky? Zkuste psát zápěstím, rukou nebo paží a zjistíte, jak velký pohyb vykonává zápěstí případně celá ruka včetně paže. Možná dokonce uvidíte, jak se vám pohybují svaly na ruce. Nesprávný úchop nejenže unavuje svaly ruky, zápěstí a paže, ale také vám  blokuje výhled, protože si rukou zakrýváte písmena, která píšete. Správný úchop tužky umožňuje mnohem lepší viditelnost písmen.

Malá batolata obvykle nemají dostatečně vyvinutou jemnou motoriku, aby mohla používat špetkový úchop. Je pro ně vhodné držet pastelky a tužky tak, jak je to pro ně pohodlné. Je proto lepší, když v tomto věku používají pastelky v podobě kuliček do dlaně či velké tlusté kulaté či trojhranné pastelky, které se jim drží lépe než ty klasické tenké. Věnujte se s nimi spíše než nácviku správného držení tužky činnostem, které rozvíjejí jemnou motoriku. Čím více budou děti používat ruce k činnostem, jako je hraní si s těstem a plastelínou, stříhání a hraní si s kostkami, tím dříve si vyvinou potřebnou sílu a jemnou motoriku k držení tužky ve špetkovém úchopu. K tomu obvykle dochází ve věku od tří až čtyř a půl let, některým dětem se to ale podaří až s nástupem do školy.

Kdy děti učit správný úchop tužky

Špatný úchop tužky se napravuje tím obtížněji, čím déle jej dítě používá, proto je dobré na správném úchopu tužky pracovat, jakmile je na to dítě připraveno. Správné držení tužky může být pro dítě zpočátku nepřirozené, ale zvykne si na něj. Mnoho dětí začne se správným úchopem, pokud jim pomůžete, a pak přejdou na to, na co jsou zvyklé. Je potřeba je opravovat, ale ne zase tak často, aby jste je frustrovali. Netlačte na dítě příliš, dejte mu čas si na nový úchop zvyknout. Snažte se udělat nácvik co nejzábavnější to jen jde. Můžete například zakoupit sešit se zábavnými grafomotorickými cvičeními a několikrát denně pár minut věnovat nácviku správného úchopu pomocí nich.

Zde jsou dva tipy, které vám pomohou uspět:

  1. Zaprvé, nezapomeňte postupovat krok za krokem. Začněte s jednoduchými aktivitami typu spojování teček nebo bludiště. Vyzkoušejte pracovní sešity pro nejmenší, ve kterých dítě začíná obkreslováním čar. Tyto aktivity jsou velmi přínosné, i když je vašemu dítěti už pět nebo šest let. Pointou je naučit se dobře držet tužku, což je pro mnohé děti těžké, takže nezapomeňte vybrat takové aktivity na psaní, které jsou zábavné. 
  2. Poté, pokud již dítě umí písmenka, přejděte ke slovům. Dejte mu například prázdný papír, řekněte mu nějaké slovo a nechte ho napsat slovo, které se s ním rýmuje. Začněte s jednoduchými slovy(jedno až dvojslabičnými), jako je například ‘’los’’, nejspíše jej napadne ‘’bos’’ nebo ‘’kos’’.

Pět vývojových stádií držení tužky

Existuje 5 vývojových stádií, kterými musí dítě projít, než začne úspěšně používat vyzrálý špetkový úchop. Musí projít každým stádiem, a jak se zvyšuje síla a pohyblivost ruky, ramene a paže, zvyšuje se i schopnost přejít do dalšího vývojového stádia úchopu.

Stádium 1 - Dlaňový úchop s palcem nahoře

Drží pastelku/tužku v pěsti (celé ruce) jako dýku. Ke kreslení používají pohyby celé paže od ramene. Díky tomuto pohybu celé paže dávají přednost práci na svislé ploše.

Stádium 2 - Dlaňový úchop s palcem dole

Drží pastelku/tužku dlaní směrem dolů k papíru. Pastelka/tužka se drží všemi prsty a palcem. Pohyb vychází z ramene a lokte. Opět se vzhledem ke způsobu pohybu ruky upřednostňuje svislá plocha.

Stádium 3 - Prstový úchop

Držení pastelky/tužky mezi palcem a čtyřmi prsty v téměř svislé, vzpřímené poloze. Pohyb vychází z lokte a zápěstí.

Stádium 4 - Téměř špetkový úchop

Dítě drží tužku téměř ve správné poloze, avšak prostor mezi prsty je větší než u správného špetkového úchopu. Pohyb proto vychází ze zápěstí a velkých pohybů prstů.

Stádium 5 - Špetkový úchop

Tento úchop tužky je tradičně považován za nejvhodnější pro praváky i leváky. Tužku držíme mezi palcem a ukazováčkem, přičemž tužka je opřena o prostředníček. Prsteníček a malíček jsou jemně stočeny dovnitř. Vzniká tak otevřený široký prostor, což znamená, že pohyb vychází z prstů.

Věk

Úchop

2  až 4 a 1⁄2 roku

Stádium 1 až 3

3 a 1⁄2 až 5 let

Stádium 3 až 4

4 až 6 let

Stádium 4 až 5

 

Špetkový úchop tužky se může u dítěte vyvinout až ve věku 5-6 let. Tento úchop je považován za nejvhodnější pro praváky i leváky, protože umožňuje spolupráci prstů a zápěstí, která umožňuje volnější pohyb.

Pokud je vašemu dítěti více než 6 let a používá úchop ve stádiu 1 až 4, postupujte postupně až do stádia 5. Nechte dítě strávit alespoň 3 až 4 týdny na jednom stupni, než přejdete na další.

Pokud se batole učí držet tužku pomocí špetkového úchopu dříve, než je na to fyzicky připraveno, má tendenci si vypěstovat špatný úchop tužky (i když to není zcela pravidlem), který se po dosažení vyššího věku obtížně mění. Takový úchop může ztížit psaní rukou a snížit jeho plynulost, stejně jako způsobit, že psaní bude velmi únavné. Některé děti to také může odradit od vybarvování, kreslení a psaní rukou.

Malé děti potřebují kvalitní a silnější psací potřeby, protože je mohou snadněji uchopit. Pokud je tužka příliš tenká, je pro ně obtížné ji uchopit a ovládat, takže se jim kreslení nedaří, což může vést k frustraci a odradit je od dalších pokusů.

Pokud je tedy dítě ještě velmi malé a všimnete si, že drží tužku jiným způsobem (například v dlani) ukažte mu, jak držet tužku správně, ale netlačte na něj, je možné, že ještě nemá dostatečně vyvinutou jemnou motoriku, aby bylo schopno špetkový úchop zvládnout.

Jaké jsou nejčastější problémy s úchopem

  • Pěstní úchop.
  • Zápěstí je v nevhodné poloze. (Pozor na to u leváků.)
  • Tužka není ve správném úhlu (často bývá kolmo)
  • Palec je obtočen kolem horní části ukazováčku.
  • Tužka spočívá mezi ukazováčkem a prostředníčkem.
  • Tužka leží mezi prostředníkem a prsteníkem.
  • Palec je zastrčený pod ukazováčkem.
  • Tužka je držena všemi prsty na jedné straně a palcem na druhé straně.
  • Dítě se nenaučilo, jak velký tlak má při kreslení nebo psaní vyvinout. Buď je příliš silný, nebo příliš měkký.

Tipy pro správný úchop 

Začněme tím, co je příčinou špatného úchopu tužky.  Za nesprávným úchopem je často nedostatečně vyvinutá jemná motorika, zejména slabé svaly prstů. Pokud jsou svaly prstů nedostatečně vyvinuté, vede to k nedostatečné koordinaci. Můžete si v takovém případě všimnout, jak se děti snaží držet tužku jakýmkoli způsobem, aby ji stabilizovaly.  Zvýšení počtu příležitostí ke hře s jemnou motorikou pomůže vybudovat vnitřní svaly ruky a mělo by také zlepšit její koordinaci. 

Navlékání korálků

Navlékání korálků na tkaničky nebo šňůrky je dobrý způsob, jak procvičit špetkový úchop a připravit malé ručičky na psaní. Na typu korálků nezáleží  Můžete použít jakékoliv.

Stavění z Lega

Lego je dětmi velmi oblíbené a je ideálním nástrojem pro procvičování úchopu tužky.  Stavebnice Lego běžné velikosti nutí dítě používat špetkový úchop.

Používání pinzety

Podobně jako u stavebnice Lego pomůže pinzeta při procvičování špetkového úchopu.  Pinzeta posiluje sílu ruky při stlačování a zvedání předmětu.  

Nalepování a odlepování samolepek

Jedná se o jednoduchý, zábavný a efektivní způsob, jak si procvičit klešťový úchop a jemnou motoriku.

Kolíčky na prádlo

Kolíčky na prádlo jsou dalším skvělým nástrojem pro procvičování jemné motoriky při klešťovém úchopu.  Můžete si vytvořit hru, při které dítě mačká a připevňuje kolíčky na prádlo na karton, nebo použít provázek a kolíčky na prádlo k zavěšení obrázků.

Pomůcky pro správné držení tužky

Pokud vysvětlování, názorná ukázka a opravování nepomáhají, a dítě stále neví jak správně držet tužku nebo se vrací ke špatně zafixovanému úchopu, nezoufejte. Existují pomůcky, které vám ve vaší snaze pomohou. 

Kovový klip

Kovový klip, který nejspíše používáte na papíry nebo na uzavření sáčků, může posloužit také jako pomůcka pro správné držení tužky. Klip jednoduše připněte na spodní část tužky kousek nad hrot. zvedněte stříbrné úchytky klipu (ty, za které jej otevíráte). Dejte dítěti tužku do ruky, prostředníček umístěte mezi držáčky klipu.

Silikonový úchyt na tužku

V téměř každém papírnictví můžete zakoupit speciální nástavec pro správné držení tužky. Je to vlastně takový návlek s prostory na palec a ukazováček, díky němuž bude dítě držet tužku správně.

Autor článkov

Ewa W.

Píšu pro vás inspirující a naučné články na blog Ministerstva hraček. S dětmi trávím odjakživa velmi ráda svůj volný čas, podílím se na organizaci dětských táborů a několik let jsem doučovala na základní škole. Umím si tak moc dobře představit, co potřebují ti nejmenší. Mé články vychází na základě důsledných rešerší, teorie z oboru pedagogiky, ale také z mých vlastních zkušeností.