Jak rozvíjet jemnou motoriku? A které hračky pomohou?

Naučit se navléknout korálek, držet tužku, hodit míčkem nebo zavázat tkaničku, to dětem trvá roky. Je to přirozený proces, kdy se rozvíjí jejich jemná motorika. Každý měsíc nebo rok udělají krůček dopředu a vy jim to můžete usnadnit nebo změnit v zábavu. Jak se vyvíjí jemná motorika u dětí? S čím vším souvisí? A jaké pomůcky pro rozvoj jemné motoriky použít?


Jemná motorika u dětí

K rozvíjení jemné motoriky pomohou hračky, cviky i pracovní listy.

Obsah:

Hrubá a jemná motorika: definice

Jemná motorika představuje pohybové schopnosti a dovednosti, které se týkají koordinace pohybů ruky od ramene k prstům, očních pohybů, artikulačních orgánů a grafomotoriky. Nejde tedy pouze o pohyby prstů, ale také o to, jak spolupracuje oko a ruka. Jestli dětí umí zamířit, vyměřit si, kam umístit předmět apod.

Někdy můžete slyšet i pojem hrubá motorika. Ten představuje všechny pohyby celého těla. Zaměřuje se na obratnost, pohotovost a celkovou koordinaci. Nejde tu jen o ruce a prsty, ale o běh, podlézání, uhybání, reflexy a další.

Pro příklad, jemná motorika hodnotí uchopování předmětů, držení tužky, házení nebo ukazování na předměty. Hrubá motorika pozoruje, jak děti zvládají opičí dráhy, vyhnout se jeden druhému, běhat, překonat překážky a další.

Obě motoriky se spojují v psychomotoriku. Kterou si můžete vyložit jako všechny pohyby těla koordinované ve spojení s našimi smyslovými procesy. Tedy pokud něco vidíme, slyšíme, cítíme a rozhodneme se na to reagovat pohybem. Vidíme tužku a rozhodneme se s ní kreslit nebo uskočíme před letícím balonem. V každé takové aktivitě používáme psychomotoriku.

A stejně jako my, i děti ji budou používat každý den jejich života. Dnes se zaměříme na jemnou motoriku ruky a její rozvoj, který bychom rozhodně neměli podceňovat. Správný přístup, pomůcky a hračky pro rozvoj jemné motoriky pomáhají dětem učit se ve správném tempu

Jaký je přirozený vývoj jemné motoriky ruky?

Možná maminky někdy mohou znervóznit, jestli se jejich děti vyvíjí správnou rychlostí. Každý má své tempo, ale přibližně se můžete držet výzkumů jemné motoriky, které dovednosti rozdělují podle věku.

Věk Dovednosti
0-3 měsíce

Děti sledují pohyby svých rukou. Uchopují předměty, které jim umístíte do dlaní.

3-4 měsíce Děti začínají držet předměty. Hrají si s rukama ve střední linii.
3-6 měsíců Děti umí používat obě ruce, předávají si předmět z jedné ruky do druhé. Používá dlaňový úchop.
6-9 měsíců Děti už umí uchopovat předměty jejich zájmu, strkají si je do úst, zkouší použít různou sílu nebo tahat za látku či provázky. Mnoho hraček končí na zemi. Dokáží už také prstem napodobit pohyb, například ukázat, že jede auto.
9-12 měsíců Děti začínají používat pinzetový úchop (ukazováčkem a palcem). Začínají se samy krmit, i když ne vždy úspěšně a stále to znamená spoustu nepořádku. Začíná se také projevovat lateralita, tedy jestli maličký bude pravák nebo levák.
12-18 měsíců Děti už umí jíst lžičkou, zvládají věci pustit z ruky, tlučou přeměty i rukama o sebe. Také začíná objevovat kreslení a jednoduše čmárat po papíře.
18 měsíců - 2 roky Děti už umí spojit dva body na papíře čárou, učí se modelovat jednoduché hady a kuličky. Zvládnou otočit klíček a umýt si ruce. Umí už také zdatně listovat v knížkách.
2 roky Postupně se děti učí některé části oblečení samy svléknout a rozepnout zip. Umí postavit jednoduchou věž z kostek a hodit míčem, zatím bez míření na cíl.
2,5 roku Děti se naučí házet míčem oběma rukama nad hlavou, postaví vyšší věž z kostek, umí zasunout tyč do roury nebo vysypat korálky z lahve.
3 roky Děti se učí používat příčný úchop, dokáží jíst vidličkou. Míč už umí hodit v určitém směru. Na papír zvládnou namalovat jednoduché kulaté tvary. Zvládnou přelévat tekutinu z nádoby do nádoby. Navlékají korálky a skládá tvary z papíru.
3,5 roku Děti umí držet tužku a nakreslit kruh. Rozbalují bonbony, umí už manipulovat s menšími objekty, jako otevřít krabičku od sirek.
4-5 let Děti umí uchopit štětec, nakreslit kříž a postavu. Umí chytit malý míček. Učí se stříhat nůžkami a postupně to zvládnou i podle vyznačené linie. V pěti letech umí navléknout nit do jehly.
5-6 let Děti umí chytit vyhozený míč, a to i jednou rukou. Naučí se správně držet tužku a umí vybarvovat předkreslené obrázky. Umí nakreslit obrázky jako je dům, strom, slunce a další jednoduiché objekty. Samy se oblékají.
6-7 let Děti kreslí postavu s detaily. Učí se uvázat uzel. Postupně se učí písmena, kreslí už i pokročilejší tvary a také je umí vystřihnout. Umí posládat puzzle. Jí celým příborem.

 

Cvičení jemné motoriky ruky

Základem pro rozvoj jemné motoriky je uvolňování ruky a procvičování propojení ruka oko. Abyste podpořili správný vývoj, nezapomeňte na procvičování jemné motoriky u dětí. Většinu cvičení na jemnou motoriku zvládnete doma při běžných hrách a činnostech.

Jemná motorika v každodenních činnostech

Pro začátek zapojte děti do běžných činností v průběhu celého dne. V kuchyni je nechte míchat, podávat vám ingredience nebo hnětat těsto. Ukažte jim jak odemknout a zkuste si to spolu, postupně je učte se sami svléknout a obléknout. Začít můžete s otevíráním zipu, nebo zapínáním knoflíků. Buďte trpěliví a nechte děti prozkoumat, co jejich ručičky samy zvládnou.

Cviky na jemnou motoriku

Kromě běžných činností můžete jemnou motoriku u děti podpořit i speciálními cviky nebo hrami.

  • Konečkem palce pravé ruky se postupně dotýkejte konečků ostatních prstů, to samé druhou rukou.
  • Ukazováček a prostředníček pravé ruky „běhají“ po stole, to samé levou rukou, potom oběma současně.
  • Vztyčte ukazováček a malíček pravé ruky (rohatá koza), zopakujte to i druhou rukou.
  • Utvořte „brýle“ - udělejte dva kroužky z palce a ukazováčku obou rukou a spojte je.
  • Válení míčků dlaněmi a prsty po stole.
  • Vystřihování třásní z papíru, nebo odstřihování rohů.
  • Malujte po větším kusu papíru (balicí papír), který je připevněný na zdi nebo dveřích. Děti mohou dělat velké pohyby, například jak asi létá míč, nebo jak poskakují kapičky apod.
  • Kreslete kruh na papír. A poté přidejte menší a menší kruhy uvnitř prvního.
  • Kreslete oblouky, například jako duhy nebo údolí.
  • Spojujte body na papíře jako trénink pro psaní čar.

Obtížnost cvičení zvyšujte s věkem dítěte. U menších dětí stačí, když budou zkoušet uchopovat různě velké předměty a spojovat prstíčky, starší děti už by měly začít trénovat na psaní. Jemná motoriku u dětí předškolního věku je určující pro to, jak rychle se naučí psát.

Hry na rozvoj jemné motoriky

I běžné hry pomáhají rozvoji jemné motoriky. Nezapomeňte je občas zapojit do vašeho programu.

  • Hrajte si s modelínou– když děti modelují hady, staví sošky a budují stavby, trénují práci prstů zase z nové perspektivy a učí se chápat prostor.
  • Rozhýbejte figurky –hrajte si s postavičkami a figurkami. Děti si snadno a zábavně procvičí úchop.
  • Hra s dětských nářadím – malí montéři trénují jemnou motoriku a ani si toho nevšimnou.

Hračky na jemnou motoriku

Ideální jsou komplexní pomůcky na jemnou motoriku, nebo hračky na jemnou motoriku, které jsou vyrobené tak, aby trénovaly všechny důležité aspekty. V žádném dětském pokojíčku nebo mateřské školce by takové hračky neměly chybět. Máme pro vás tedy pár tipů na hračky na rozvoj jemné motoriky. Na našem e-shopu je najdete hlavně v kategorii motorické hračky.

  • Multifunkční kostky– Na jedné kostce mohou děti trénovat nespočet dovedností. Dřevěné motorické kostky mají na každé straně jinou hru. Někdy děti umisťují tvary, otáčejí ozubená kolečka, trénují hodiny, přesovají korálky po tyčce nebo zasouvají dřevěné kostičky. Takové kostky děti nebudou nudit, protože snadno zaměňují jednu hru za druhou, a jsou vyvinuté speciálně tak, aby napomáhaly komplexnímu rozvoji.
  • Dřevěné dětské puzzle pro rozvoj jemné motoriky - Velké dřevěné puzzle lákají děti k doteku a hře,a přitom trénují jejich prstíčky. Na výběr máte klasické puzzle s velkými dřevěnými dílky, nebo dřevěné desky, do kterých doplňujete správné části. Děti se učí koordinovat prstíky podle toho, co vidí a navíc poznávají nová zvířátka, zeleninu, ovoce, hodiny nebo čísla. Na výběr je nespočet různých druhů.
  • Dráhy– Kuličkové dráhy nebo různé labyrinty učí děti reagovat na pohyb a ukazují jim, jak fungují základní pohybové zákony. Hra s kuličkami je skvělá pro trénování úchopu.
  • Magnetické hračky– Magnetické knížky nebo stavebnice ukazují dětem zase něco nového. Přeskupováním magnetů si procvičují jak prstíky, tak logické uvažování. Naučí se, kolik síly je potřeba vyvinout a prozkoumají nový magnetický svět.
  • Stavebnice– Malé děti mohou skvěle trénovat jemnou motoriku s jednoduchými dřevěnými kostkami. Zkoušejte postupně stavět věž, nebo kostky různě přeskupovat. Větší děti si výborně vyhrají se stavebnicemi s většími dílky. Zapojí fantaziji a ani si nevšimnou, že právě procvičují jemnou motoriku.
  • Interaktivní hračky - Různé interaktivní panely děti lákají, protože vydávají různé zvuky a hrají písničky. Děti se s nimi učí nejen úchopům, ale také stisknout tlačítka a koordinovat prsty na malém prostoru. Menším dětem stačí hrát si s klavírem se čtyřmi tlačítky. Pro starší děti doporučujeme dětské telefony. Pokud byste to rádi měli všechno v jednom, můžete vybrat rovnou celý interaktivní stoleček, na kterém je nespočet her pro trénink jemné motoriky.

Jemná motorika v předškolním věku a mladším školním věku

Zvláště důležité je trénování jemné motoriky u děti v MŠ a v první třídě. Správný vývoj ruky určije, jak budou děti později zvládat psaní. Pokud jsou děti v tomto vývoji pozadu, mohou narazit na problémy v koordinovaném pohybu psaní písmen, nebo si vyvinout špatně čitelné písmo.

Paní učitelky v mateřské škole tomu přizpůsobují program a zvláště s předškoláky dělají více cvičení na uvolňování ruky i prstů. Pokud byste to rádi ještě podpořily, můžete si i doma vytisknout pracovní listy na jemnou motoriku a zkusit si je s dětmi vyplňovat.

Autor článkov

Ewa W.

Píšu pro vás inspirující a naučné články na blog Ministerstva hraček. S dětmi trávím odjakživa velmi ráda svůj volný čas, podílím se na organizaci dětských táborů a několik let jsem doučovala na základní škole. Umím si tak moc dobře představit, co potřebují ti nejmenší. Mé články vychází na základě důsledných rešerší, teorie z oboru pedagogiky, ale také z mých vlastních zkušeností.